Horizon 2020
Call: H2020-SU-SEC-2018-2019-2020
SU-DRS-05-2019: Demonstration of novel concepts for the management of pandemic crises
Type of Action: Inovation Action (IA)

Demonstration of intelligent decizion support for pandemic crisis prediction and management within and across European boards (STAMINA)

Rezumat
Bolile transmisibile pot avea ca efect amenințări transfrontaliere grave de sănătate publică. Gripa pandemică (H1N1) în 2009, focarul Escherichia Coli din 2011 în Germania, virusul Ebola în 2014, virusul Zika în 2016 și virusul West Nile în țările din sudul și estul Europei în 2019, toate arată că pot apărea oricând noi infecții. Au fost identificați patru factori majori care permit agenților patogeni să provoace epidemii și pandemii și a fost studiat fenomenul de vârfuri „false” în datele epidemice. Primul și cel mai important factor este „dinamica și comportamentul populației umane”. Pe măsură ce mai mulți oameni populează planeta, există o posibilitate mai mare ca cineva să întâlnească un agent patogen care se va răspândi și altora. Și, pe măsură ce călătorim pe distanțe mai mari astăzi decât înainte, acest lucru permite agenților patogeni să se răspândească mai rapid pe distanțe mai mari. Aceasta reprezintă unul dintre motivele pentru care a apărut Ebola în curs de desfășurare. Un alt factor major este „Schimbarea populației de insecte sau rezervoare”. Pe măsură ce un agent patogen își găsește calea în noi purtători, poate ajunge la noi ecosisteme și populații, în special în combinație cu factorul anterior. Acest lucru a fost esențial pentru răspândirea virusului West Nile, care găsește noi medii unde să înflorească în speciile de păsări și țânțari. Până în prezent, cele mai mari focare sunt documentate în zonele de-a lungul principalelor rute migratoare de păsări din Grecia, Israel, România, Rusia și SUA. Cu siguranță, al doilea factor este agravat de factorul numărul trei: „Vremea și schimbările climatice”. Modificările meteorologice și ale climatului pot conduce unele animale care transportă agenți patogeni în diferite zone, unde ar putea răspândi boala la oameni. În același timp, complicațiile datorate „Modificărilor patogenilor înșiși” cresc exponențial. Virusul gripal este un excelent exemplu al modului în care mutațiile pot permite virusurilor să se răspândească pe scară largă între populații. Virusul gripal se schimbă regulat creând necesitatea de a dezvolta un nou vaccin antigripal în fiecare sezon, în timp ce unele tulpini de gripă au potențialul de a provoca pandemii. În cele din urmă, „Progresul tehnologic” ne-a permis să diagnosticăm bolile nediagnosticate anterior și să identificăm focarele, un proces de altfel lent din punct de vedere istoric. Acesta a fost cazul Leptospirozei observată la Baltimore la jumătatea anilor ’90, care nu a fost recunoscută până când instrumentele de diagnostic mai bune au devenit disponibile și au relevat probabilitatea „adevărată” a bolii.

Decizia 1082/2013 / UE a contribuit în mod semnificativ la îmbunătățirea securității sănătății în Uniunea Europeană și la protejarea cetățenilor Uniunii împotriva bolilor transmisibile prin implementarea și integrarea soluțiilor precum EWRS, TESSy, MEDISYS etc. clarificarea metodelor de cooperare și coordonare între diverșii actori la nivelul Uniunii, inclusiv Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) și Comitetul pentru Securitatea Sănătății (HSC). Cu toate acestea, gestionarea acestui tip de criză rămâne o provocare incredibilă datorită numeroșilor actori implicați, diferitelor culturi juridice, administrative, profesionale și politice și lipsei structurilor transfrontaliere de gestionare a crizelor. Drept urmare, provocările tipice care apar în orice situație de criză sunt exacerbate. Într-o arenă transfrontalieră, devine mai dificilă detectarea amenințărilor, înțelegerea circumstanțelor actuale și luarea deciziilor comune, în special atunci când țările afectate nu împărtășesc frontiere, agravate în continuare atunci când se află în afara UE, unde soluțiile UE nu operează. Mai mult, datorită dezvoltării economice inegale a unor state membre și regiuni din Europa, sistemele de gestionare a pandemiei au prioritate politică scăzută. Astfel, devine clar că unele nevoi și provocări legate de răspunsul pandemic rămân încă nesatisfăcute. STAMINA își propune să contribuie la acest efort crucial, concentrându-se pe furnizarea de soluții pentru etapele de pregătire și răspuns ale ciclului de gestionare a situațiilor de urgență.

Viziunea STAMINA

STAMINA aspiră la o schimbare de paradigmă în gestionarea crizelor pandemice și işi propune să îmbunătățească securitatea sănătății în Europa și nu numai, oferind practicienilor instrumente noi, ușor de utilizat, care vor facilita consolidarea capacității și cooperarea transfrontalieră la nivel național și regional.

STAMINA CONSORTIUM

COORDINATOR:
1.EXUS SOFTWARE MONOPROSOPI ETAIRIA PERIORISMENIS EVTHINIS (EXUS), represented for the purposes of signing the Agreement by CEO, Michael MELACHRINIDIS

PARTNERS:
2. INSTITUTE OF COMMUNICATION AND COMPUTER SYSTEMS (ICCS)
3. AIT AUSTRIAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY GMBH (AIT)
4. CRISISPLAN BV (CPLAN)
5. INTRASOFT INTERNATIONAL SA (INTRA)
6. SQUAREDEV (SQUAREDEV)
7. SATWAYS – PROIONTA KAI YPIRESIES TILEMATIKIS DIKTYAKON KAI TILEPIKINONIAKON EFARMOGON ETAIRIA PERIORISMENIS EFTHINIS EPE (SATWAYS)
8. TRILATERAL RESEARCH LTD (TRI)
9. E.E. VIOPLIROFORIKIS KAI YPOLOGISTIKON EPISTIMON (BioCoS)
10. EIGEN VERMOGEN VAN HET INSTITUUT VOOR LANDBOUW- EN VISSERIJONDERZOEK (EV ILVO)
11. MCS DATALABS (MCS DATALABS)
12. INNOSYSTEMS SYMVOULEUTIKES YPIRESIES KAI EFARMOGES PLIROFORIKIS YPSILIS TECHNOLOGIAS MONOPROSOPI IDIOTIKI KEFALAIOUCHIKI ETAIREIA (INNOSYSTEMS)
13. BRUNEL UNIVERSITY LONDON (BUL)
14. ISTITUTO PER L’INTERSCAMBIO SCIENTIFICO (I.S.I)
15. VERISK ANALYTICS GMBH (VERISK)
16. WESTFAELISCHE WILHELMS-UNIVERSITAET MUENSTER (WWU)
17. UNIVERZA V MARIBORU (UM)
18. BYS GROUP INFORMATION SYSTEMS CONSULTANCY TRADE AND INDUSTRY LIMITED COMPANY (BYS GROUP)
19. TECHNOLOGICKA PLATFORMA ENERGETICKA BEZPECNOST CR ZS (TPEB CR)
20. INSTITUT PASTEUR DE TUNIS (IPT)
21. BEIA CONSULT INTERNATIONAL SRL (BEIA)
22. ERASMUS UNIVERSITAIR MEDISCH CENTRUM ROTTERDAM (ERASMUS MC)
23. ASSISTANCE PUBLIQUE HOPITAUX DE PARIS (AP-HP)
24. ZDRAVSTVENI DOM DR. ADOLFA DROLCA MARIBOR (ZD Maribor)
25. JOHANNITER OSTERREICH AUSBILDUNG UND FORSCHUNG GEMEINNUTZIGE GMBH (JOAFG)
26. CRUZ ROJA ESPAÑOLA (CRE)
27. RED CROSS DISTRICT 5 BUCHAREST (SNCRR-S5)
28. ETHNIKO KAI KAPODISTRIAKO PANEPISTIMIO ATHINON (NKUA)
29. FUNDACION DE LA COMUNIDAD VALENCIANA PARA LA INVESTIGACION
PROMOCION Y ESTUDIOS COMERCIALES DE VALENCIAPORT (VPF)
30. AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA – POLICÍA LOCAL DE VALÈNCIA (Valencia Local Police, hereinafter known as PLV)
31. ETHNIKOS ORGANISMOS DIMOSIAS YGEIAS (NPHO)
32. NACIONALINIS VISUOMENES SVEIKATOS CENTRAS PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS (NVSC)
33. MINISTRY OF HEALTH (MoHGR)
34. Turkiye Cumhuriyeti Saglik Bakanligi (MOH)
35. Observatoire National des Maladies Nouvelles et Emergentes (ONMNE)
36. Department of Health (DH)
37. POPULATION PROTECTION INSTITUTE (PPI)
38. INSTITUTUL DE VIRUSOLOGIE STEFAN S. NICOLAU (IVN)